::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربری :   پسورد :



تابلو اعلانات

◘ نتایج مسابقات انتخاب مدیر برای انجمن ویدئو لرن ◘


تعداد بازدید : 108
نویسنده پیام
moh آفلاین



ارسال‌ها: 73
عضویت: 26 /9 /1401
شتاب دهنده کسب و کار چیست ؟


تعریف شتابدهنده کسب و کار

اگر بخواهیم شتاب دهنده کسب و کار را به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم که «شتاب دهنده کسب و کار، به مراکز و شرکت‌هایی گفته می‌شود که با حمایت کارآفرینان و آموزش روش‌های پیشرفت به آن‌ها، سرعت کار را تا رسیدن به مرحله‌ی سوددهی افزایش می‌دهند.»

شایان ذکر است که شرکت‌های شتابدهنده استارتاپ، به صاحبان ایده‌های نو و کارآفرینان کم تجربه، در زمینه‌های: «مالی»، «آموزشی»، «بازاریابی» و «تبلیغات» کمک می‌کنند. این حمایت‌ها از زمان ارائه‌ی ایده و در مراحل: طراحی، راه‌اندازی، تولیدِ محصول، بازاریابی و فروش، به صورت پیوسته به کارآفرینان ارائه می‌شود.

شایان ذکر است که شرکت‌های شتابدهنده کسب و کار به عنوان سرمایه گذار اولیه هزینه‌های شروع کار را بر عهده می‌گیرند و در مرحله سوددهی، سهم خود را از منابع فروش محصول یا خدمات، باز پس می‌گیرند و این موضوع، خود تضمینی برای مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن این قبیل شرکت‌ها است.

وظایف شتاب دهنده کسب و کار

همان‌طور که اشاره کردیم، هدف شتاب دهنده کسب و کار، توسعه و گسترش کسب و کارهای نوپا است؛ اما این هدفِ کلی در قالب یک سری مسئولیت‌ها و وظایف، توسط بخش‌های مختلف یک شرکت به دست می‌آید. این وظایف و مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

حمایت مالی

هر کسب و کاری (کوچک یا بزرگ) برای راه‌اندازی و پیشرفت، به سرمایه نیاز دارد و کارآفرینان از روش‌های مختلفی، مانند: سرمایه شخصی، وام‌های بانکی، مشارکت با سرمایه‌گذاران و… به سرمایه‌ی اولیه برای راه‌اندازی کسب و کار دست پیدا می‌کنند. در این راستا، یکی از وظایف شتاب دهنده‌های کسب و کار – برای ایجاد و توسعه‌ی استارت آپ‌ها – «حمایت مالی» می‌باشد؛ به‌عبارت بهتر، شتابدهندگان کسب و کار، با تأمین هزینه‌ها در بخش‌های مختلف کسب و کارهای نوپا، مسیر پیشرفت را برایشان هموار می‌نمایند.

افزایش سرعت پیشرفت

همان‌گونه که از اسمِ شتاب دهنده پیداست، یکی از اهداف اصلی آن افزایش سرعت پیشرفت کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌هایی است که خودشان به دلایل گوناگونی فرصت و توانایی پیشرفت را ندارند و با کمک یک شتاب دهنده‌ی کسب و کار، به سرعت مسیر راه‌اندازی و پیشرفت را می‌پیمایند. شایان ذکر است، هراندازه یک کسب و کار سریع‌تر پیشرفت نماید، در مدت زمان کمتری به سوددهی می‌رسد و مرکز شتاب دهنده‌ای هم که آن را حمایت کرده است، زودتر سود خود را دریافت می‌کند.

تبلیغات

یکی دیگر از وظایفی که یک شتاب دهنده کسب و کار بر عهده دارد، تبلیغاتی است که به منظور بازاریابی کسب و کارهای نوپا باید صورت بگیرد تا آن کسب و کارها شناخته شوند و مشتریان و کاربران بیشتری به خود جذب نمایند. شایان ذکر است که شتاب دهنده‌های کسب و کار این بخش از مسئولیت خود را یا به صورت درون سازمانی و با استفاده از کارکنان خود انجام می‌دهند یا کار را به شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای واگذار می‌کنند.

آموزش

آموزش صاحبان و اعضای کسب و کارهای نوپا – برای پیشرفت و توسعه‌ی کسب و کارشان – از دیگر وظایف مهم شرکت های شتاب دهنده است؛ در واقع، علاوه بر گرفتن ماهی برای کارآفرینان کم تجربه، ماهی گیری را هم به آن‌ها یاد می‌دهند!

شایان ذکر است که مراکز شتاب دهنده با آموزش عناوینی مانند «مدیریت سرمایه»، «روش‌های بازاریابی»، «راه‌های مدیریتی» و… صاحبان و کارکنان کسب و کارهای نوپا را به گونه‌ای آماده می‌کنند که پس از مدتی بتوانند خودشان از پسِ توسعه‌ی کسب و کارشان بر بیایند.

مشارکت

تمامی شتاب دهنده‌های کسب و کار با این امید، ایده‌ی تجاری و کسب و کار نوپای شما را حمایت می‌کنند که بعد از کسب موفقیت بتوانند در سود آینده‌ی آن سهیم باشند و به همین دلیل، جدای از بحث حمایتی و آموزشی، شریک شما هم محسوب می‌شوند. در این راستا، توجه داشته باشید که وقتی قصد دارید از شتاب دهنده های کسب و کار کمک بگیرید، دقیقاً مشخص کنید که چه سهمی از سود را در طی چه مدت زمانی، باید به آن‌ها پرداخت نمایید.

مراحل همکاری با شتاب دهنده کسب و کار

در صورتی که قصد دارید به عنوان «صاحب یک ایده‌ی تجاری» یا «مدیر یک کسب و کار نوپا» از شتاب دهنده‌های کسب و کار کمک و حمایت دریافت کنید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

ثبت درخواست پذیرش

اولین قدم جهت همکاری با یک شتاب دهنده کسب و کار، ثبت درخواست پذیرش در مرکز شتاب دهنده می‌باشد. شما باید اطلاعات اولیه مورد نیاز – که توسط شرکت تعیین می‌گردد – را در فرم‌هایی که از قبل آماده شده‌اند وارد نمایید، و ایده‌ی خود را به صورت کلی بیان کنید.

بررسی اولیه

در مرحله‌ی بعد، مرکز شتاب دهنده، تمام درخواست‌های کسب و کارهای ارائه شده را بررسی می‌نماید و از بین آن‌ها، ایده‌های بهتر و با شانس موفقیت بالاتر را برای بررسی‌های بیشتر انتخاب می‌کند. اگر شما هم از مرحله‌ی اول عبور کردید و به این مرحله رسیدید، باید ایده‌ی خود را به طور کامل و با جزئیات شرح دهید تا نظر کارشناسان مرکز شتاب دهنده را جلب نمایید. شایان ذکر است که با گرفتن تأیید از کارشناسان، می‌توان گفت که نیمی از مسیر را رفته‌اید.

آماده ‌سازی اولیه

مرحله‌ی آماده‌سازی اولیه را می‌توان به نوعی شروع کار شما دانست. در این مرحله، مرکز شتاب دهنده طی یک دوره‌ی 1 الی 3 ماهه به کسب و کارهای نوپا انواع آموزش‌های مختلف، مانند: «مفاهیم کسب و کار»، «روش‌های توسعه و گسترش کسب و کار»، «انواع مدیریت سازمانی» و بسیاری دیگر از مهارت‌ها و دانش‌های لازم برای راه‌اندازی و گسترش کسب و کار را یاد می‌دهد. لازم به ذکر است که در پایان دوره‌ی آماده‌سازی اولیه، برخی از استارت آپ‌ها که پتانسیل بالایی از خود نشان داده‌اند برای مرحله‌ی بعد – یعنی دوره شتاب دهی – انتخاب می‌گردند.

دوره شتاب دهی

مدت زمان دوره‌ی شتاب دهی، به طور معمول بین 4 الی 6 ماه می‌باشد؛ ولی برای برخی از کسب و کارها و ایده‌های کارآفرینی ممکن است بیش از این طول بکشد. در طی این دوره، کسب و کارهایی که باقی مانده‌اند، به چند روش از مرکز کسب و کار، سرمایه دریافت می‌کنند.در اولین روش، صاحبان طرح، سهام کسب و کار خود را (در حدود 10 الی 20 درصد) به مرکز شتاب‌دهنده واگذار می‌کنند و در ازای آن، مبلغی پول برای توسعه‌ی کسب و کار نوپای خود، دریافت می‌نمایند.

  • در روش دوم، کسب و کارهای نوپا مبلغی را به عنوان وام از شرکت‌های شتاب دهنده دریافت می‌نمایند و به آنها تضمین می‌دهند که در طی مدت زمان معلومی، سرمایه اولیه را به همراه سود به آنها برمی‌گردانند.


مهم ترین مزایای شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

گفتیم که شتاب دهنده ها می‌توانند راه رشد را برای استارت‌آپ ها سریع و هموار کنند؛ علاوه بر منابع و راهنمایی هایی که می‌توانند ارائه کنند، باعث اعتبار بخشی به ایده های ناب استارت‌آپ ها می شوند که در دنیای امروز یک برگ برنده محسوب خواهد شد. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای شتاب دهنده کسب و کار اشاره می‌کنیم:

  • با توجه به سرمایه ای که شتاب دهنده ها به همراه خود می آورند، بار بزرگی از روی دوش استارت‌آپ ها برداشته شده و با استرس کمتر می توانند برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت داشه باشند.

  • شتاب دهنده ها می توانند کسب و کارهای کوچک را به شبکه های معتبری متصل کنند که در حالت عادی، شاید امکانش وجود نداشته باشد یا بسیار سخت به وجود بیاید؛ بنابراین این خدمت شتاب دهنده ها، مزیت بزرگی محسوب می شود.

  • شتاب دهنده ها، می توانند فضایی را فراهم کنند که برخی از بزرگ ترین و متخصص ترین افراد حاضر در هر رشته، با یک استارت‌آپ کوچک ارتباط گرفته و نظرات خودش را منتقل کند؛ این موضوع یک فرصت بی نظیر برای هر کسب و کار نوپا به حساب می آید.

  • شتاب دهنده ها در پخته شدن و اعتبار بخشیدن به ایده ها، خیلی خوب عمل می کنند و اگر از این مزیت به درستی استفاده شود، همه چیز سرعت خیلی بیشتری خواهد گرفت.


آیا گزینه های دیگری به جای شتاب دهنده کسب و کار وجود دارد؟

همانطور که گفتیم، ممکن است بنا به هر دلیلی امکان همکاری با یک شتاب دهنده کسب و کار برای شما میسر نشود؛ هیچ مسئله ای نیست. گزینه های دیگری که می توان بعنوان جایگزین روی آنها حساب کرد، وجود دارند که در این بخش از مقاله به آنها خواهیم پرداخت:

انکوباتور یا مرکز رشد

اصطلاح انکوباتور از فضای زیست شناسی و پزشکی وارد ادبیات کارآفرینی و استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا شده است. اگر چه گاهی اوقات، دو اصطلاح مرکز رشد و شتابدهنده را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما باید بدانیم که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت بوده و جایگزین هم محسوب می شوند. به طور کلی، مرکز رشد، مکان فیزیکی است که یک سری از خدمات تعریف شده‌ای را به اشخاص و شرکت‌های کوچک و نوپا ارائه می‌دهد. این خدمات و تسهیلات معمولاً شامل دسترسی به فناوری و تکنولوژی روز دنیا، فضا و دفتر کار، خدمات و تسهیلات مالی می‌باشد.

بوت کمپ ها

برنامه های فشرده ای هستند که آموزش هایی را در مورد موضوعات خاص ارائه می دهند، مانند چگونگی افزایش سرمایه یا چگونگی مقیاس گذاری یک کسب و کار. آنها همچنین می توانند صنایع خاصی را هدف قرار دهند. بوت کمپ معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و کاملا مهارتی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظم هر روزه، دانش کاربردی را در زمینه‌ای مشخص به صورت تخصصی بدست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود. در واقع می توان گفت هدف از بوت کمپ این است که کلاس درسی پر از کارآموزان یا صاحبان استارت‌آپ که تاکنون درآن زمینه فعالیت حرفه‌ای نداشته‌اند، باشد و در ادامه به آن‌ها کمک می‌کند تا شغل و فعالیت متناسب با بوت کمپ موردنظرخود را پیدا کنند.

کلام آخر د رمورد شتابدهنده کسب و کار

اگر به دنبال بودجه و راهنمایی برای ارتقای کسب و کار خود به سطح بعدی هستید، یک شتاب دهنده کسب و کار می تواند برای شما مناسب باشد؛ اما بهتر است قبل از هر تصمیمی به نقاط ضعف و قوت که در طول این مقاله به آنها اشاره کردیم، توجه ویژه داشته باشید. اگر هم به این نتیجه رسیدید که در حال حاضر امکان همکاری با شتاب دهنده مد نظر خود را ندارید، اشکالی ندارد و گزینه های دیگری نیز در دسترس هستند.

اگر تصمیم خود را برای موفق شدن در زمینه کاری مد نظرتان گرفته‌اید، حتما بهترین ها برای شما رخ خواهند داد؛ فقط بهتر است قبل از هر اقدامی همه جوانب کار را بسنجید و با افراد مطلع، مشورت کنید. گروه دیجیتال مارکتینگ منتا برای رشد کسب و کارهای نوپا، تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا در کنار شما و همراه با شما، جهش را تجربه کند. بهترین ها را برای شما آرزومندیم!
یکشنبه 24 دی 1402 - 11:49
ارسال پیام نقل قول تشکر / موافقم / آفرین گزارش


تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تاپیک های مرتبط
موضوع تاریخ تعداد پاسخ آخرین ارسال بازدید
[Post_Title] [Post_Date] [Post_Answer] [Post_Last_User] [Post_Hit]
پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح